الأربعاء، ٢٣ سبتمبر ٢٠٠٩

قليل من السذاجة السياسية المصرية قد يُضيع كل تاريخ مصر !!!!


عمرنا سمعنا عن اى شخص ينتمى لوزارة الخارجية او السلك الدبلوماسى لايتميز بالذكاء والدهاء والمكر الشديد؟؟ "يسمى بالداهية السياسية"
دى صفة اى شخص ينتمى لوزارة الخارجية او السلك الدبلوماسى فى اى دولة فى العالم ...
احنا فى مصر ماشاء الله عندنا اشخاص كفيلين جداً انهم يضيعوا كل تاريخ مصر فى كلمات قليلة يقولوها فى غير اوقاتها وغير اماكنها وموجهة لأشخاص غير المفترض ان توجه اليهم !!!
للتوضيح اكتر احب استشهد ببعض الاسئلة التى وجهها الكاتب الصحفى فهمى هويدى للسلطات المصرية والفلسطينية والمجتمع الدولى :
1- هل أُخطرت مصر بالعملية، خصوصا أن وزيرة الخارجية تسيبي ليفني قدمت اليها يوم الخميس 25/12 بعد 24 ساعة من صدور قرار الحكومة الإسرائيلية بشن الغارة حسبما أعلن رسميا في تل ابيب، الامر الذي يعني انها جاءت والقرار في جيبها؟؟
ده اللى كل الناس تخيلت انه حصل واللى لازم كل الناس كانت تتخيله عشان شافوا الرئيس المصرى مع ليفنى والوزير ابوالغيط مع ليفنى فى مؤتمر صحفى قدام كل العالم مع اننا بنحشد قوات مصرية على الحدود عشان متوقعين شئ زى ده يعنى كان من البديهى جدا ان الزيارة دى تتأجل لأى وقت تانى وكانت مصر طلعت من الموقف السئ جداً اللى هى عليه دلوقتى !!!

2- اعلن رئيس الوزراء التركي رجب طيب أردوجان تعليق الوساطة التركية في المفاوضات بين سورية وإسرائيل بسبب الغارة، واعتبر أن بلاده أهينت حين جاء إليها ايهود باراك وزير الدفاع الإسرائيلي قبل خمسة أيام من تنفيذ العملية، ولم يشر إلى اعتزام إسرائيل ضرب غزة.
هل بوسع مصر أن تعلن أنها أهينت بدورها، لأن ليفني زارتها والتقت برئيسها ووزير الخارجية من دون أن تخبرهما بشيء عن الغارة؟ أم أن سكوت مصر يعني أنها أُحيطت علما بالأمر قبل وقوعه؟
ده راح قبلها بـ 5 ايام وزعلوا واحنا بقى قبلها بـ 24 ساعة يعنى جاءوا الى مصر خدوا الاذن ومشيوا ده ابسط تفسير لأى شخص ...

3- ما مدى صحة الأنباء التي نشرتها الصحف الإسرائيلية (يديعوت احرونوت ومعاريف يوم 15/12) من أن عاموس جلعاد مدير الدائرة السياسية والأمنية في وزارة الحرب سمع من السيد عمر سليمان انتقادا حادا لحماس حين التقاه في القاهرة، وتأييدا لما يمكن أن تتخذه إسرائيل من إجراءات بحقها؟ وإذا لم يكن الخبر صحيحا، فلماذا لم تنفه القاهرة؟
ده لأن الكلام صحيح لأن حمس لما قاطعت مؤتمر الحوار الفلسطينى فى شهر نوفمبر وصفهم "بالعصابة"

4-إذا كانت تركيا قد علقت وساطتها بين سورية وإسرائيل، فهل ستتخذ مصر أي إجراء تعبر به عن غضبها إزاء ما جرى في غزة، بخلاف بيان الشجب وتصريح وزير الخارجية السيد أبوالغيط الذي حمل فيه حماس المسؤولية عما انتهى إليه الوضع في القطاع؟

دى بعض من اسئلة الكاتب فهمى هويدى مش كلها ويوم الاحد استقبل السيد أحمد أبو الغيط وزيرالخارجية الاحد ديفيد باتريوس قائد القيادة المركزية الأمريكية في الشرق الأوسط وقال باتريوس ان اللقاء ده كان مقررا من قبل ومنذ عدة أسابيع ولم يتم فقط بسبب الأحداث الأخيرة في غزة


انا عايز افهم حاجة واحدة ؟؟
ده بالذمة وزير خارجية يستأمن على رسم السياسة الخارجية وتسوقيها قدام العالم كله ؟؟
واللى اتفرج على العاشرة مساء امبارح وشاف حمدين صباحى وهو بيقول قدام المتحدث باسم وزارة الخارجية المصرية ان مش وزارة الخارجية هى اللى بترسم السياسة الخارجية لمصر !!!!
ولا المتحدث باسم وزارة الخارجية اللى مش عارف يقول كلمتين على بعض !!!!
ده داهية سياسية ؟؟ ولا ابوالغيط داهية سياسية ؟؟
صورة مصر قدام الناس بقت سيئة جداً كل ده ليه ؟؟ عشان اسرائيل ضحكت علينا بالزيارة الاخيرة واحنا شيلنا كل الموضوع وطلعنا احنا اللى غلطانين وبنساعد اسرائل كمان!!!
وفيه حد يوصف الوصف ده للصحافة ؟؟ "العصابة" ؟؟
وبعدين ليه موقفنا يبقى عايم كدة من القمة العربية ؟؟
المفروض اللى يتقال اننا لو القمة دى مفيدة احنا موافقين لو ملهاش لازمة احنا مش موافقين انما الموقف العايم اللى فيه ناس بتتهمنا اننا عايزين نوقف القمة دى ده غلط
وفيه وزير خارجية يطلع يرد على حسن نصر الله ويقول "نصر الله لايعى من امره شئ وجيش مصر سيتصدى لأمثاله" ؟؟
وفيه وزارة خارجية وصناعة سياسة فى بلد زعيمة زى مصر يتضحك عليها من ارائيل بالطريقة دى ؟؟
وتسكت كمان ؟؟
فاكرين السادات لما حصل فيه كدة عمل ايه ؟؟
فين الدهاء السياسى فى الرد فى الناس اللى من المفترض انهم اكتر ناس يتميزوا بالدهاء ده عشان صورة مصر الخارجية ؟؟
الناس دلوقتى بدأوا يتهموا مصر تانى بالخيانة بسبب اتفاقية كامب ديفيد وكل ده بسبب ناس تطلع تتكلم باسم مصر ومش عارفين يسوقوا صورة مصر فى الخارج خالص ؟؟

بجد انا خايف لا تكون الواسطة بقت كمان فى الناس اللى بتطلع تتكلم باسم مصر !!!!!!!!!!!

احنا موقفنا صحيح لكن اسرائيل خدعتنا بصورة ساذجة جداً ووقعتنا فى كل العرب وطبعاً لما نتهم باتهام زى ده اى حاجة هاتحصل من مصر الاعلام هايمسك فيها ويسوقها ضد مصر ويطلع الوزير بطلته الجميلة ويزود الطينة بلة ...
كل المطلوب يا اما الناس دى تتشال من اماكنها على الفور وده صعب فى الظروف دى او يسكتوا خالص واى حد تانى يتكلم باسم مصر بس يكون راجل سياسى بجد...
وياريت ناخد موقف قوى ضد اسرائيل عشان الموقف اللى حطتنا فيه مع العرب وعندنا وسائل ضغط كتير جداً نضغط بيها على اسرائيل ولو عايزين نعمل حاجة هانعملها ...
ياريت يبقى فيه موقف ويكون الكلام سياسى شوية مش كلام اى واحد فى الشارع ممكن يقوله
مصر اكبر من الناس دى بجد احنا كدة صورتنا بتتهز

ليست هناك تعليقات: